Agencja pracy tymczasowej – jak działa i kiedy warto skorzystać z takich usług?

Wiele firm działających na arenie krajowej, a nawet międzynarodowej może chwilowo wykazywać większe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. Jeśli sytuacja jest nagła, wtedy samodzielne poszukiwania osób odpowiednich na wybrane stanowisko może okazać się naprawdę trudne. Na szczęście z pomocą przychodzi agencja pracy tymczasowej, która kompleksowo zajmuje się poszukiwaniem pracowników oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi udostępnionymi dla danego podmiotu gospodarczego. To świetne rozwiązanie, jeśli potrzebujemy dodatkowego pracownika wyłącznie sezonowo, np. na kilka miesięcy. Przejdź dalej i dowiesz się, jak agencja pracy tymczasowej może pomóc Twojej firmie.

Czym zajmuje się agencja pracy tymczasowej?

W Polsce zasady zatrudniania pracowników tymczasowych są regulowane przez Ustawę z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Zgodnie z tym aktem prawnym agencja pracy tymczasowej jest podmiotem zatrudniającym poszczególne osoby na mocy umowy o pracę tymczasową, ale w celu świadczenia pracy na rzecz innego podmiotu.

Zadania tymczasowej agencji zatrudnienia obejmują takie działania, jak:

  • dostarczanie pracowników dla zewnętrznych podmiotów gospodarczych, czyli poszukiwania wykwalifikowanych osób potrzebnych na wybrane stanowiska oraz ich zatrudnienie,
  • wprowadzenie nowego pracownika, czyli przygotowanie dokumentacji, przeprowadzenie szkolenia BHP i wykonanie badań lekarskich,
  • gromadzenie dokumentacji pracowniczej oraz wsparcie kadrowe,
  • naliczanie wynagrodzenia wraz z wypłatami na konto,
  • sporządzanie raportów.

Współpracując z agencją pracy tymczasowej Grafton możesz znaleźć specjalistów do swojej firmy nawet w 2 dni od czasu zgłoszenia chęci skorzystania z usług outsourcingu pracowniczego.

Prawa i obowiązki agencji pracy tymczasowej

Agencja, która prowadzi zatrudnienie tymczasowe pracowników świadczących pracę na rzecz zewnętrznego podmiotu gospodarczego, jest zobowiązana do:

  • przekazywania pracownikom tymczasowym pisemnej dokumentacji dotyczącej uzgodnień między agencją a zakładem pracy,
  • prawidłowego naliczania wynagrodzenia należnego za odbyty czas pracy,
  • zawierania umów z pracownikami tymczasowymi – w tym umów cywilnoprawnych,
  • naprawiania szkód wyrządzonych pracodawcy przez pracownika tymczasowego,
  • dochodzenia od pracowników tymczasowych odszkodowania będącego równowartością wyrządzonej szkody wobec zakładu pracy, w którym pracują.

Warto też nadmienić, że agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca „użytkownik” muszą uzgadniać w pisemnej formie takie kwestie, jak: rodzaj wykonywanej pracy, kwalifikacje pracowników potrzebnych na dane stanowisko, zakres przejęcia obowiązków przez agencję, a także szczegółowe regulacje dotyczące przerw w czasie pracy oraz miejsca wykonywania pracy tymczasowej.

Uwaga! Okres wykonywania pracy tymczasowej przez jednego pracownika na rzecz konkretnego pracodawcy nie może przekroczyć łącznie czasu 18 miesięcy w okresie 36 miesięcy.

Dlaczego warto korzystać ze wsparcia agencji pracy tymczasowej?

Współpraca z agencją pracy tymczasowej może być dla wielu firm okazją do szybszego znalezienia wykwalifikowanych pracowników w okresie nagłego zapotrzebowania. Agencje są w stanie szybciej dostarczyć kompetentnego pracownika ze względu na swoje doświadczenie rekrutacyjne i duże bazy danych. Dodatkowo pracodawca oszczędza czas nie tylko na rekrutacji, ale i na sprawach kadrowo-płacowych, gdyż obowiązek spoczywa na agencji pracy.